Kerabu Tomato

Petang-petang ni kalau tak cerita pasal makanan macam tak complete je hidup aku ni... hahahaha Padahal puasa dorh.... Sempat lagi nak cuci mata cerita pasal makanan kan??? Dulik... Buatnya korang teringin, sempat lagi balik kerja ni nak buat kerabu tomato... Mudah dan cepat jerk....


Bahan-bahannya adalah :

1) Tomato sebji (dihiris ikot suka)
2) Bawang holland (separuh je juga dihiris)
3) Cili api ikot suka (aku letak 3batang)
4) Limau nipis atau lemon (diperah)
5) Ikan bilis (digoreng rangup)

Cara-caranya - Goreng ikan bilis dulu. Nak banyak mana pun terpulang. Aku suka banyak-banyak baru sedap. Dah goreng tos kan tepi. Then hiris bawang, tomato and cili api. Kemudian masukkan semua bahan yang dihiris dalam mangkuk. Then masukkan ikan bilis. Pecah limau or lemon sikit. Dalam kes aku, semalam xde limau or lemon kt umah. Aku tibai guna kordial F&N oren sesudu. Sedap jugak. hehehehe


Kalau korang nak lagi nikmat, ikan bilis tu jangan campur dengan hirisan-hirisan yang dicampur tadi tu. Sebab nati ikan bilis dah tak garing dah. Nak makan baru letak kat pinggan masing-masing and campurkan sendiri dengan bahan lain tu. Barulah terbaek. Tak abes arini boleh sambung makan lagi. Wuuuuuuuuuuu, dah terbayang dah ni...


Ok, itu je resepi cepat dan pantas untuk manusia lapar macam aku.
Eh, puasa laaa...
Selamat mencuba kawan-kawan!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...