Happy Father's Day Papa

Aku masa mama lahirkan dulu, mama tak habis pantang lagi aku dah kene tinggal. Sebabnya mama dapat peluang sambung belajar jadi cikgu. Jadinya time tu, papa la yang jaga aku siang malam. Bila nenek tengok papa susah nak manage anak sorang lelaki 3tahun camtu dan sorang perempuang baby, dia offer nak jaga abang aku. Dan dia suruh papa hantar aku balik kampung rumah tokmak. So papa boleh kerja dengan tenang and jenguk aku bila weekend sebab rumah tokmak dekat je... Masa baby lagi papa dah tunjuk kasih sayang dia pada aku...



Sampai umur aku kira-kira tiga ke empat tahun baru mama habis belajar and aku pindah duduk dengan pama terus. Bukan mudah bagi diorang. Sebabnya time tu aku mengaruk sebab tak biasa tinggal dengan pama. Setiap hari pun mengaruk cakap " Nak alik apong, nak alik apong". Yerla, budak kecil lagi of course pelat kan... Gigih diorang pujuk aku so that aku tak nangis-nangis. Lama-lama pun keadaan jadi ok.



Umur aku 5 tahun aku masuk sekolah tadika. Actually masa duduk dengan tokmak pun memang hari-hari aku pergi tadika. Sebabnya tadika kemas tu kat laman rumah tokmak je. Tu yang hari-hari pun sekolah juga. Bila masuk tadika ni, aku la paling muda umur 5 tahun. Sebab rata-rata kat tadika tu semua 6 tahun. Papa la yang teman and hantar aku pergi tadika. 1st day kat tadika aku duduk pandang tingkap je. Sebab nak tengok papa ada ke tak. Bila toleh je papa takde aku pun lari keluar cari papa. Tapi tak lama la. Sehari dua je macam tu. 



Bila masuk sekolah darjah satu, papa dah tak perlu nak teman and tunggu aku lagi. Sebab time ni, aku ada abang yang sekolah sama dengan aku. Makcik aku pun sebaya and sekelas dengan aku. So aku tak risau and cuak sangat. Ada satu hari tu, aku tertinggal bekal dalam kereta. Dulu kan takde hand phone bagai ni. Jadinya tak bolehla nak kol papa ke apa. Tup-tup sebelum rehat aku dengar orang "pssttt psstttt" kat luar kelas. Rupanya papa datang hantarkan bekal yang tertinggal tu...



Masuk sekolah menengah, pergi and balik sekolah masih lagi papa hantar. Tak kisah lewat macam mana sekali pun dia tetap akan ambil aku dekat sekolah. Kadang ada jugak aku kol dia cakap nak ponteng kelas and pergi Tasek Y. So that dia tak perlu ambil kat sekolah just ambil kat Tasek Y je. See, baik giler ponteng sekolah pun bagitau. Sampaila aku habis sekolah and pergi PLKN papa still tak jemu melawat aku.



Masa masuk UiTM for the 1st day, aku diam tak banyak cakap pun. Sebab sumpah aku tak minat course yang aku dapat tu. But papa and mama diorang teringin sangat nak ada anak belajar UiTM. Sebabnya dulu masa mama dapat peluang belajar kat UiTM, time tu nenek tak mampu nak bayar yuran untuk mama. Jadinya mama tak pergi. So akulah harapan dia. Jadi aku gigih jugak pergi sebab aku rasa ikot cakap papa and mama lebih afdhal. InsyaALLAH perjalanan hidup aku dipermudahkan...


Cukup 5 tahun aku habis belajar diploma and degree di UiTM Segamat. Sepanjang belajar ni gigih papa and mama datang jemput aku balik and hantar aku balik Segamat. Jarang sangat aku balik naik bas. Sampai abang pun pandai jeles pasal hal ni. Masa dua-dua konvo, diorang lah orang paling happy. Gigih cari baju untuk hadir masa Majlis Konvokesyen aku dulu...



Sekarang, aku dah ada suami... Aku tahu papa la orang paling berat sekali nak lepaskan aku. Bukan sennag dia nak terima lelaki pilihan aku. Alhamdulillah, semua approved and aku syukur dengan semua tu. Sejak aku kahwin awal bulan Jun aritu, everytime papa datang sini mesti dia tak sehat. Selseme la demam la and sakit-sakit badan. Dia selalu minta ubat dengan aku macam akulah doktor peribadi dia. Aku tahu dia nak manja-manja sebenarnya dengan anak perempuan dia ni. Siap datang dekat aku mintak picit and urut badan dia. Mungkin dia memang rindu nak bermanja and mengada dengan aku....



Terima kasih pa...
Sebab selalu beri and usaha jadi yang terbaik untuk diri ini.
Terima kasih jugak atas segala nasihat dan tunjuk ajar yang papa beri selama ini...
Semoga papa terus jadi seorang suami, papa and anak terbaik untuk kami semua.
Selamat Hari Bapa, papa...
Sha sayang papa sangat-sangat...
Rinduuuuuuuuuuuu~



The best thing I ever had in my entire life, my pama...



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...