Kuih Raya Yang Tak Seberapa....

Aku rasa semua orang dah bersiap sedia untuk balik kampung. Thats why rata-rata blog semua dah sunyi sepi tanpa updates. Aku ni disebabkan masih bekerja dan masih terhegeh-hegeh baru nak kemas barang, jadinya bolehla lagi update blog. hahahahaha~ Setiap kali cerita pasal raya, tak sah kalau takda kuih raya kan? Hmmm...So far alhamdulillah tiap-tiap tahun aku tak pernah lepaskan peluang untuk buat kuih raya. Walau tak banyak tapi mesti ada la... Macam kek jugak, tiap-tiap tahun pun mesti buat.


Kuih-kuih yang wajib aku buat tiap-tiap tahun ialah semprit, tart teratai, butter prancis, cornflakes madu, biskut cornflakes and latest ni chocolate chips. Kuih-kuih tu semua macam tradisional kan? Maklumlah resepi pun dari zaman nenek aku dulu. Sampai skang memang tu jela kuihnye yang aku buat. Tak de nye nak buat kuih lain. Kalau kek plak, wajin kek marble, queen cake and kek coklat. Kek marble tu sebab tokmak suka sangat. Kek coklat plak untuk tokbah. Tapi tahun ni, kali pertama beraya tanpa tokbah. Tokbah meninggal 28 Mei 2012 aritue. Jadinya, tahun ni akan ziarah kubur tokbah. Rinduuuuuuuuuuuunyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee... al-fatihah.


Biskut cornflakes....Walau nampak macam tembam tapi hakikatnya comel je. Sebabnya aku ter zoom gambar ni.hehehehe Sorry la ye...Nenek aku suka betul biskut ni. Belum raya dah tinggal satu telap je... Macam mana nak bawak balik untuk mama??? hahahahahaha~


Ni plak choc chips. Comel je kan? Gigih aku buat kuih sorang-sorang ok. Budak-budak tu takde nye nak buat kuih sesama. Kuih diorang pun tak buat-buat lagi... Lawak betul...


Korang banyak buat kuih raya???? Kuih apa je??? Berapa jenis???
Aku balik Johor malam-malam nanti insyaALLAH....
Tak biasa la tak anyam ketupat....
hehehehehehe~



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...