Laundry Day

Aku kalau diberi pilihan antara basuh baju, jemur baju, lipat baju and susun baju dekat almari, aku paling suka dan willingly akan angkat tangan laju-laju nak lipat kain baju... hahahahahha~ Tak menahan sampai nak angkat tangan laju-laju kan... Tapi sorry ye. Aku tak diberi pilihan begitu and sememangnya takde pilihan. Jadinya, basuh baju (kadang wan basuh sebab masuk dalam machine je kan), jemur baju, lipat baju semua aku la kene buat. Cuma aku tak berapa nak rajin nak angkat baju-baju yang berlipat tu bawak masuk bilik... hahahahaha Kenapa ntah... Aku pun tak tau... 


Semalam lepas balik dari breakfast dekat mamak (mamak jela destinasi kalau dah kul10lebih baru nak breakfast kan), terus pasang niat arini nak isytihar laundry day. Sebabnya cuaca semalam cantik sangat. Banyak ok. Tuala-tuala sebab aritue family aku semua stay. Then adik ada tinggalkan sebakul baju. Walaupun dia cakap tak payah basuhkan, tapi sebagai kakak yang baik (eceh) tak sampai hati la kan... Terus terasa macam dobi dah rumah aku. Siap beli extra hanger and tali ok nak tambah tempat jemuran.  Alhamdulillah panas sampai ke petang walau di kala pukul 2 tu dia macam acah-acah mendung... Haipppp... Buat kita takot je. Yerla dahla semua basuhan dah siap jemur kan tiba-tiba kalau hujan mahu menangis woi. Sebab tak menang tangan nak angkat balik semua jemuran tu... Pitammmmm!!!! But alhamdulillah semalam semuanya kering...




Aku bab basuh, jemur and lipat ni agak details sikit... Takmo la cakap cerewet kan... Details tu konon lebih sedap tekak ni telan la... hihihihihii Bukan apa, aku suka kalau basuh baju tu, kalau tuala tu semua tuala je... Baju warna-warna dengan seluar aku asing... Bab jemur pun sama. Kalau t-shirt tu sederet t-shirt je...seluar sederet seluar ikot panjang pendek... hahahahaa Dah dilatih macam tu dari kecik kan... Mama cakap jemur baju kene betul. Kang orang lalu lalang tengok (rumah mama) malu je... Sebab susunan jemuran tu kejap seluar kejap baju sekejap tuala... Dah macam carca marba. So aku pun dah terbiasa. Tak kesahla jemur baju guna hanger atau sidai terus dijemuran. Memang macam tu la gaya nya...


Bab lipat kain baju aku paling suka sekali sebab apa tau... Sebab aku boleh lipat kain baju sambil tengok tv. hahahahaha lepas tu kerjanya duduk je kan... tak macam menyapu... berpeluh wo kalau nak menyapu satu rumah... Lipat baju kacang je. Walaupun banyak kain baju yang kene lipat tapi sebab boleh sambil tengok tv jadinya banyak pun tak terasa sangat sebab leka...hahahahahha Baik tak taktik aku??? Syiok kan??? Ni kang Wan baca habislah taktik aku dah terbongkar.... Tapi dia memang suka kemas rumah dari lipat baju pun. So silakan lah ye... Okla kan sama-sama kiranya.... 


Balik ni nak sambung lipat baju... Semalam kedai dobi  pukul9 macam tu dah tutup. Jadinya separuh je baju siap lipat and hanger. Arini misi nak menyiapkan semuanya. Lepas tu boleh dapat payment. haahahhahaaha ok bye.




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...