Video Budak Asrama DiBuli

Rasanya video budak asrama kene buli dah jadi viral kan... Banyak dah video pasal budak-budak membuli dan dibuli. Terus terang aku memang tak berani nak tengok video-video keganasan macam ni... Tak suka sangat-sangat. Rasa macam tak best sangat nak tengok... Jadi takut sangat-sangat... Kalau video budak kecil kena dera pun memang aku takkan tengok la... Tak tau kenapa... Memang tak boleh la nak tengok...

Yang menjadi isu kat sini, bagaimana kes seumpama ini boleh berlaku? Siapa yang nak dipersalahkan? Yang merakam video pun satu hal. Sempat lagi nak rakam-rakam... Media sosial ni menyebabkan manusia jadi tak berperikemanusiaan ke? Sampai sanggup merakam aksi-aksi kawan-kawan kena buli... Macam seronok sangat pula. Sungguh tak faham la...


 
Kita yang belum ada anak sekolah asrama jadi fobia nak hantar anak sekolah asrama in future. Takot anak-anak kena tendang terajang kepala. Takot cikgu-cikgu pula "back up" pembuli bukan mangsa. Macam-macam la... Sepatutnya yang duduk asrama ni disiplinnya bagus. Semangat kawan-kawannya tinggi. Bukan semangat membuli yang naik meninggi... Bila berlaku kes sebegini, seolah-olah macam pihak sekolah/asrama dan cikgu-cikgu atau warden pejam mata dan tak buat sesuatu kan???


 
Aku tak salahkan guru mahupun pihak sekolah... Kalau ikot logik akal, kalau asrama penuh yang berprestasi tinggi, kebarangkalian kes buli ni sangat rendah. Sebab bagi aku, anak-anak cerdik pandai ni berdisiplin. Diorang kategori "nerd". Takot nak buat apa-apa yang melanggar peraturan sekolah mahupun asrama. Tapi kalau asrama sekolah harian rasanya kes buli ni senang berlaku. Sebabnya budak-budak sekolah yang duduk asrama sekolah harian ni background dia bercampur. Ada yang keluarga luar bandar ada yang bandar. So sosial masing-masing pun berbeza. Ini hanya apa yang aku fikirkan...


 
Mungkin jugak pucuk pangkal kejadian buli ni adalah SOLAT. Solat itu sendiri adalah tiang agama. Kalau dah dididik dari kecil dengan kebaikan solat dan dipupuk suasana solat di rumah, insyaALLah pergi mana-mana pun solat tetap dihati. Bila solat, hati pun jadi bersih dan tenang. Marah pun jadi reda. Baran pun boleh jadi cool. Betul tak?


 
Ini semua hanyalah pengajaran dan ingatan untuk aku jugak... Sebab aku pun ada anak. Macam mana anak aku in future semuanya mencerminkan macam mana aku dan suami aku sekarang... Jadi jomlah kita ajar anak kita dulu dari ajar anak orang...

#eh #tetiba

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...